Oferta: ćwiczenia biegowe, blog o bieganiu, bieganie a jedzenie, bieganie, buty do biegania, przepisy na sałatki, fit przepisy, dietetyczne przepisy, zdrowe jedzenie, dieta, sport, aktywnosc, zdrowie, zdrowe odżywianie, zdrowa żywność, zdrowe śniadanie, dieta bezglutenowa, dieta lekkostrawna, odchudzanie, omlet, omlet na słodko, omlet przepis, jak zrobić omlet

Dlaczego dieta odkwaszająca jest bez sensu?

Zakwaszenie organizmu – mit czy prawda?


Zapewne większość z Nas słyszała o cudownych dietach odkwaszających.
Każdy z nas chce się odkwaszać bo wierzy, że jest to złoty środek na całe zło.

Słyszymy :

Jedz mniej mięsa!                    Blog z pasją. Blog będzie odpowiedzią na różne pytanie które nurtują mnie, może i Was jako biegacza lub po prostu osoby aktywne fizycznie. Moje porady, teksty napisane są z doświadczenia jakie zebrałam

Nie pij kawy

ogranicz kasze jęczmienną 😉                   

A wiecie, że w medycynie nie istnieje termin „zakwaszenie” ? Mamy z kolei coś bardzo ważnego co nazywa się równowagą kwasowo-zasadową (RKZ). Kwasowość lub zasadowość ustroju to jedna z najważniejszych cech organizmu, pilnowana niezmiernie rygorystycznie i decydująca najczęściej o życiu lub śmierci. Ludzka krew ma pH (czyli wskaźnik kwasowości lub zasadowości) na poziomie 7,35-7,45 – jest lekko zasadowa.

Dlaczego w życiu codziennym nie możemy się „zakwasić” ?, choćbyśmy odżywiali się samym kwasem?
Otóż organizm ma do dyspozycji proste i diabelnie skuteczne tzw bufory – systemy bezpieczeństwa.
Przede wszystkim NERKI – właściwie głównie po to je mamy. Biorą udział w gospodarce jonów wodorowych, które we krwi błyskawicznie neutralizują kwasy. To tworzy taki cykl, w którym ciało jest w stanie utrzymać pH we krwi, bez udziału wyciągania minerałów z kości czy cokolwiek podobnego a, wysokie spożycie białka, działające rzekomo „zakwaszająco”, może wręcz poprawiać stan kości 😉

Okej, ale skądś to boom na zakwaszenie organizmu się wzięło…
Tylko skąd ? :
1. Nadmierny wysiłek fizyczny zakwasza organizm:

Jeśli jesteś wyczynowym sportowcem, lub amatorem, który naprawdę daje sobie w kość, to rzeczywiście można przyjąć, że przy ostrym wysiłku powstaje kwas mlekowy, kwas węglowy, a podczas utleniania niektórych aminokwasów (cystyny i metioniny) produkowany jest również kwas siarkowy. To co się dzieje przy ostrym wysiłku rzeczywiście wpływa na równowagę kwasowo-zasadową, ale jej nie zaburza. Organizm bez problemu radzi sobie z takim zakwaszeniem. Ba! Każdy zdroworozsądkowy sportowiec dostarcza organizmowi wody i (w zbilansowanej diecie) choćby surowych warzyw, więc o zakwaszeniu nie może być mowy.

2. Dieta bogata w pokarmy „zakwaszające” zakwasza organizm

Nie można oceniać pokarmów, które mają kwasotwórczy wpływ na organizm w oderwaniu od tych zasadotwórczych. Nawet najbardziej niezdrowa dieta świata zawiera jakieś tam mikroelementy i witaminy oraz pokarmy zasadotwórcze. Organizm jednak nawet z taką niezbilansowaną i kompletnie niezdrową dietą daje sobie radę. Medycyna nie zna przypadku (poza przewlekłymi głodówkami = skrajnym głodzeniem w którym dochodzi do znacznego zużywania białka ustrojowego), aby dieta wpłynęła na prawdziwe zaburzenia równowagi-kwasowo zasadowej.

3 Używki zakwaszają organizm

Twórcy suplementów diety na zakwaszenie organizmu, na liście używek podają kawę i herbatę obok tytoniu i alkoholu. Pomijam fakt, że kawa już od dawna nie jest używką, a jej protekcyjne (czyli ochronne) działanie na wiele schorzeń udowodniły liczne rzetelne badania naukowe. Podobnie herbata, która zawiera ogromną ilość sprzyjających nam antyoksydantów i polifenoli. Nie bronię tytoniu i alkoholu, choć i ten ostatni, ma swoje plusy nawet zdrowotne, ale o tym nie dzisiaj. Wracając do zakwaszenia. Trzeba byłoby wtłoczyć hektolitry kawy lub herbaty do organizmu człowieka, założyć fatalne odżywianie lub skrajne głodzenie (może niektórzy studenci ;)?), ale i tak tylko przy zaburzonym (jak?) mechanizmie buforowania zachwiałoby to znacznie równowagą kwasowo-zasadową. Inaczej rzecz ma się z alkoholem. Ten w nadmiernych ilościach, może powodować zatrucie i istotnie zaburzy równowagę kwasowo-zasadową. Jednak pity z umiarem nie wpłynie na równowagę kwasowo-zasadową znacząco.

4 Leki przeciwbólowe zakwaszają organizm

To tak jakby powiedzieć, że jazda autem prowadzi do śmierci. Oczywiście, że dwa kilogramy niesteroidowych leków przeciwzapalnych, czyli np. pospolitego ibuprofenu, zaburzy gospodarkę kwasowo-zasadową organizmu. Jednak takie przedawkowanie będziemy leczyć już szpitalnie. Każda normalna ilość leków przeciwbólowych nie wpłynie w żaden istotny sposób na równowagę kwasowo-zasadową.

 

Jak widać, nie ma żadnych solidnych dowodów na to, że jedzeniem możemy się zakwasić bądź odkwasić. Nie ma potrzeby się tym tak naprawdę przejmować, lepiej oczywiście skupić się na zdrowej i zbilansowanej diecie bez żadnych śmieci. 

 

Blog z pasją. Blog będzie odpowiedzią na różne pytanie które nurtują mnie, może i Was jako biegacza lub po prostu osoby aktywne fizycznie. Moje porady, teksty napisane są z doświadczenia jakie zebrałam

 

 

źródło:
magazynbieganie.pl
niezdrowybiznes.pl

 

 

 

Dodaj komentarz