Oferta: ćwiczenia biegowe, blog o bieganiu, bieganie a jedzenie, bieganie, buty do biegania, przepisy na sałatki, fit przepisy, dietetyczne przepisy, zdrowe jedzenie, dieta, sport, aktywnosc, zdrowie, zdrowe odżywianie, zdrowa żywność, zdrowe śniadanie, dieta bezglutenowa, dieta lekkostrawna, odchudzanie, omlet, omlet na słodko, omlet przepis, jak zrobić omlet

Dieta bez glutenu dla biegaczy – Czy ma sens?

Dieta bez glutenu dla biegaczy – Czy ma sens?

Moda na dietę bezglutenową nie słabnie.

Blog z pasją. Blog będzie odpowiedzią na różne pytanie które nurtują mnie, może i Was jako biegacza lub po prostu osoby aktywne fizycznie. Moje porady, teksty napisane są z doświadczenia jakie zebrałam

Eliminacji glutenu z diety przypisuje się m.in lepsze samopoczucie, większą ilość energii, poprawę jakości snu, cery, a także mniejsze odczuwanie bólów reumatycznych.
Tylko czy na pewno staniesz się lepszym biegaczem po rezygnacji z tradycyjnego makaronu i chleba? Jeśli nie cierpisz na jedną z kilku specyficznych chorób, jak na przykład celiakia bądź nadwrażliwość na gluten, odpowiedź nie jest tak oczywista.

W przypadku biegaczy temat ten nabiera szczególnego znaczenia, gdyż wysoki wydatek energetyczny związany z uprawianą dyscypliną determinuje konieczność większego spożycia produktów węglowodanowych takich jak pieczywo, makarony, produkty mączne czy płatki zbożowe, które zazwyczaj są źródłem glutenu.

Jeśli spożywasz te produkty i nagle je wyeliminujesz ze swojej diety może wystąpić u Ciebie „brak paliwa” czyli tak zwany „zjazd” który objawia się zmęczeniem, słabszą regeneracją i brakiem mocy przy kolejnych treningach.

DLACZEGO WIELE OSÓB ODCZUWA KORZYŚCI Z DIETY BEZGLUTENOWEJ ?

Lepsze samopoczucie na diecie pozbawionej produktów zawierających gluten wynikać może m.in z faktu, że osoby jedzące do tej pory w dużych ilościach produkty WYSOKOPRZETWORZONE, np. słabej jakości pieczywo, wędlinę, parówki (tak, one też zawierają gluten), alkohol, słodycze, słone przekąski, teraz zwyczajnie nie mogą sobie na to pozwolić. Gluten występuje w przeważającej części produktów WYSOKPRZETWORZONYCH na rynku.

Osoby przechodzące na dietę bezglutenową, zaczynają staranniej wybierać produkty, czytać etykiety, samodzielnie przygotowywać posiłki, używają więcej naturalnych, niskoprzetworzonych składników, poszukują również nowych, do tej pory nie pojawiających się w ich jadłospisach produktów. Bardzo często obserwowanym efektem po podjęciu przez pacjenta decyzji o „przejściu na dietę“ jest również zwrócenie uwagi na ilość i regularność posiłków, rzadsze podjadanie (zwłaszcza tzw. „niezdrowych“ przekąsek), a przez to zmniejszenie całkowitej ilości spożywanych kalorii. Prowadzi to do utraty kilku zbędnych kilogramów oraz (co trochę się z tym łączy ;)) oraz poprawia samopoczucię.

Obrazek po niżej przedstawia typowe połączenie „zestawu miastowego” 😉

Blog z pasją. Blog będzie odpowiedzią na różne pytanie które nurtują mnie, może i Was jako biegacza lub po prostu osoby aktywne fizycznie. Moje porady, teksty napisane są z doświadczenia jakie zebrałam

 

Zarówno nieceliakalna nietolerancja glutenu jak i sama celiakia dotykają niewielkiego odsetka biegaczy.

Czy jest zatem sens wdrażać dietę bezglutenową w codziennym żywieniu osób zdrowych?

Przeprowadzone badania jednego z czołowych dietetyków sportowych dr Trenta Stellingwerffa  wykazały, że zastosowanie u wytrenowanych sportowców 7-dniowej diety, w której obecny był gluten, nie wpłynęło negatywnie na : wydolność fizyczną, samopoczucie,  uszkodzenia jelit oraz markery stanu zapalnego w organizmie.

Wprawdzie przeprowadzone badania były krótkoterminowe,  jednak są to pierwsze wiarygodne dowody na to,  że zdrowi sportowcy  nie muszą obawiać się,  że spożycie glutenu negatywnie odbije się na ich zdrowiu czy uzyskiwanych wynikach sportowych.  

ALE! 

Zawsze jest jakieś ale 😉 😀

„Często u wyczynowców pojawia się problem jelita przesiąkliwego. Jelita stają się nieszczelne m.in. przez silny, długotrwały stres i wysiłek fizyczny. Skutkiem jest permanentny stan zapalny w organizmie, jego osłabienie i np. bóle brzucha. Przez nieszczelne niczym sito jelita przenikają do organizmu niestrawione białka pokarmowe. A gluten to jedno z silniej oddziałujących na organizm białek, zjadanych przez sportowców w olbrzymich ilościach. Jego usunięcie spowodowało poprawę zdrowia, a tym samym wyników biegaczki” – tłumaczy dr n. med. Mirosława Gałęcka, specjalista w dziedzinie diagnostyki jelit z Instytutu Mikroekologii w Poznaniu, która od kilkunastu lat zajmuje się tematem nadwrażliwości pokarmowych.

Dlatego moim zdaniem powinniśmy mieć dietę urozmaiconą w której ograniczamy gluten ale go nie skreślamy ! 🙂 

Blog z pasją. Blog będzie odpowiedzią na różne pytanie które nurtują mnie, może i Was jako biegacza lub po prostu osoby aktywne fizycznie. Moje porady, teksty napisane są z doświadczenia jakie zebrałam

Sekret diety bez glutenu ?

Żadne badania naukowe nie wykazały negatywnego wpływu odstawienia glutenu na organizm i wyniki trenujących, zdrowych osób, ale też nie ma twardych dowodów, że zdrowym biegaczom gluten szkodzi. Pszenicę i jej przetwory zastąpisz bez strat dla organizmu ryżem, kaszą gryczaną, jaglaną, komosą, ziemniakami czy certyfikowanym owsem. Przy okazji dostarczasz więcej nieprzetworzonej żywności, a nie pszennych zapychaczy. Prawdopodobnie w tym tkwi sekret lepszego samopoczucia zdrowych biegaczy 🙂 

Eliminując produkty pełnoziarniste narażamy się na niedobory witamin z grupy B, czy też zmniejszenie podaży błonnika, który może przełożyć się na wzrost masy ciała. Gluten może pozytywnie wpływać na mikroflorę jelitową , obniżać poziom trójglicerydów  oraz obniżać czynniki ryzyka wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych (poziom utlenionego “złego cholesterolu”, czy kwasu moczowego) 
Podsumowując: Jak zawsze twierdzę, że najważniejszy jest rozsądek. Jeśli eliminacja glutenu pomaga Ci czuć się dobrze i przestrzegać reguł zdrowszej diety niż Twoja zwyczajowa – podążaj tą drogą. Pamiętaj jednak, że niezależnie od profilu żywienia jaki zapragniesz wprowadzić, Twój jadłospis opierać się powinien przede wszystkim na niskoprzetworzonych, naturalnych produktach!

 

 

 

 

 

 

 

źródło: https://trenerbiegania.pl
https://www.runners-world.pl

Jedna myśl na temat “Dieta bez glutenu dla biegaczy – Czy ma sens?

Dodaj komentarz